Rubriek: Automatisering

5 praktische tips van OpenTable om na de feestmaand normale ritme weer op te pakken

Het normale ritme weer oppakken kan in de hospitality sector na het feestdagenseizoen een hele uitdaging zijn. Het is overduidelijk dat de drukte voor restaurants enorm groot is rondom kerst en nieuwjaar, De werkdagen zijn langer waarbij de weerstand van alle werknemers wordt getest. De omzet neemt echter evenredig toe, waardoor deze drukke periode ook een interessante piekperiode is.

Wat kunnen restaurants doen om ook succesvol te blijven in de maanden januari en februari? OpenTable, het wereldwijde online platform voor restaurantreserveringen, geeft vijf tips voor restaurateurs om de mogelijkheden voor hun restaurants na de piek in de kerstvakantie volledig te benutten.

1. Jaarlijks actie plan
Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij. Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen.

2. Maak gebruik van de seizoenen – gezonde menu’s na de kerst
Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden. Dit is een goed moment om gezondere gerechten aan te bieden met veel groenten.

3. Beloon vaste gasten met exclusieve aanbiedingen en kortingen
Na de hoge kosten die gemaakt zijn voor diners, uitjes en cadeaus komt de lastige ‘januari blues’ om de hoek kijken.  Om vaste klanten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je aanbiedingen en menu’s met kortingen aanbieden. Het werkt het beste om deze te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail. Het aanbieden van speciale acties en kortingen op sociale netwerken kan ook helpen om nieuwe klanten aan te trekken in deze periode van het jaar.

4. Maak gebruik van speciale data in januari en februari
Maak bijvoorbeeld een eerbetoon aan de Aziatische keuken om het Chinese nieuwjaar te vieren (5 februari). Een menu met gerechten met Chinees thema kan gemakkelijk gepromoot worden via de OpenTable specials-optie.

5. Gebruik deze rustigere maanden om te evalueren
Analyseer aan het begin van het jaar alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van het restaurant om meer zichtbaarheid te creëren en bepaal of je wellicht wilt overstappen van sommige leveranciers. En hoe kan je nieuwe doelgroepen bereiken? Door deel te nemen aan een platform als OpenTable wordt je zichtbaar in een netwerk waar 27 miljoen internationale gasten per maand over de hele wereld reserveren.


“Januari en begin februari, voor Valentijnsdag, kunnen rustigere tijden zijn voor de hospitality industrie” aldus Adrian Valeriano, Vice President of Sales and Global Services bij OpenTable EMEA. “Dit is het moment om je strategie voor je restaurant voor de rest van het jaar te bepalen. Stel doelen en uitdagingen, identificeer kansen en trends die zakelijk succes garanderen. Goede planning op dit moment van het jaar zal je klaarstomen voor een succesvol 2019 en helpt je om met onvoorziene gebeurtenissen om te gaan gedurende het jaar”.     

www.opentable.com