VITO AG is de uitvinder en producent van VITO® Frituuroliefilters. Het bedrijf is sinds 2002 op de markt en levert hogedrukfilters van een hoogwaardige Duitse kwaliteit. Op dit moment worden VITO frituuroliefilters in 154 landen verkocht en zijn er circa 60.000 gebruikers. In Nederland zijn er ongeveer 900 en in België 200 tevreden gebruikers. Niet zo vreemd als je bedenkt dat met de frituuroliefilters tot 60% op het gebruik van olie bespaard kan worden. Klanten zijn o.a. Marriott, Sheraton, Four Seasons, Hard Rock café, Ikea, Smulwereld, Snackpoint, Plaza’s, van der Valk, Madurodam, Walibi, Bobbejaanland, cateraars en vele restaurants, campings, etc. Het laatste wapenfeit is dat BurgerKing wereldwijd gebruik maakt van Vito filters.
Eenvoudige werking
De werking is zeer eenvoudig. Men plaatst de VITO® in de friteuse. Voor elke friteuse is er overigens een model beschikbaar. Na 3,5 min (V 80) of 5 min (V 50 en V 30) is de frituurolie gereinigd van alle zweef- en koolstof die de afbraak van de olie veroorzaken. Automatisch wordt dan de houdbaarheid van de frituurolie verlengd omdat het afbraakproces vertraagd wordt. De aantoonbare besparing is 40% tot 60%. Bovendien komt het de kwaliteit en de smaak ten goede wanneer men de olie minstens een keer per dag een keer onder hoge druk filtert. Johan Wijnja van VITO: ‘We verheugen ons in het feit dat vakmensen dit apparaat waarderen en ons daarvoor beloond hebben met zeer prestigieuze awards en eervolle vermeldingen zoals o.a. Euro Toques en Gulfood award.
Investering in no-time terugverdiend De celstof filters, die gemiddeld 2x per week vernieuwd worden, zijn HACCP goedgekeurd en in Amerika door de FDA goedgekeurd. De kosten bedragen per jaar +/- € 200,00 voor de filters. De besparing op frituurolie is voor een cafetaria tussen de € 200,00 en € 500,00 per maand. De terugverdientijd van de investering ligt tussen de 4 maanden en een jaar. Bovendien bespaart men ook op werkzaamheden zoals vervangen van de olie en schoonmaken.