Rubriek: Food & Drinks

Glutenvrij aanbod in horeca onvoldoende

Er is duidelijk een toegenomen aandacht voor glutenvrij eten. Maar desondanks blijkt uit onderzoek van Schär, onder zowel Nederlanders met een glutenintolerantie (coeliakie) als horeca- en cateringbedrijven, dat het glutenvrije aanbod buiten de deur nog steeds als onvoldoende wordt ervaren.

Bijna twee derde (60%) van de ondervraagden met een glutenintolerantie ondervindt het glutenvrije aanbod in horeca en catering als zeer beperkt en 54% vindt het niet veilig door kans op kruisbesmetting met gluten. Daarnaast wordt de kennis van chefs en personeel rondom (het bereiden van) glutenvrij eten, zowel door de groep die een glutenvrij dieet volgt als de horeca en catering zelf, als beperkt ervaren.

Omzetkansen

De horeca- en cateringbedrijven zien het bereiden van glutenvrij eten vaak als een belemmering van de dagelijkse praktijkvoering. Toch ligt er een groeiende kans om de groep die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Naar schatting volgt op dit moment zo’n 3% van de Nederlandse bevolking vanuit medische noodzaak een glutenvrij dieet en dit aantal zal naar verwachting in de toekomst stijgen naar 6% door onder andere een betere diagnostiek. Het werkelijke omzetpotentieel ligt nog hoger omdat ook deze groep vaak met één of meerdere personen buiten de deur eet.

Glutenvrij aanbod onvoldoende

Uit het onderzoek van Schär blijkt dat de groeiende groep mensen die een glutenvrij dieet moet volgen regelmatig buiten de deur eet: een derde maandelijks en bijna 1 op de 10 wekelijks. Maar een goede horecagelegenheid vinden om met vrienden en familie te eten is voor hen niet makkelijk. Naast het feit dat meer dan de helft het glutenvrije aanbod buiten de deur als zeer beperkt ervaart, vindt een kwart ook de kwaliteit onvoldoende. Pizzeria’s scoren zeer slecht zowel op aanbod als op kwaliteit. Bedrijfs- en schoolcatering/restaurants spannen de kroon, 42% vindt het aanbod zeer slecht en slechts 3% vindt de kwaliteit goed. Restaurants en hotels scoren iets beter, maar ook hier vindt meer dan de helft het aanbod en de kwaliteit onvoldoende.

Grote verschillen

“Het ene restaurant weet precies hoe de vork in de steel steekt en ergens anders heeft niemand er kaas van gegeten. Het verschil is enorm. Vaker dan nodig ontbreekt kennis of is het aanbod op de menukaart minimaal. Als glutenvrije eter word je dan onzeker of voel je je niet serieus genomen. Al is de wil er bij de meeste restaurants wel heb ik het idee. In mijn ideale wereld heeft elk restaurant kennis, kunde én aanbod in huis. Soms wil je meer dan verplicht die ene salade eten”, aldus Marit Kuipers van ‘Maak het Glutenvrij’.

Schär zet haar kennis en ervaring in om horeca- en cateringbedrijven te helpen de grote groep mensen die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Het glutenvrije merk geeft advies, personeelstrainingen en voorziet in ondersteunende en educatieve materialen. Daarnaast is er een specifiek en gevarieerd glutenvrij assortiment van Schär voor horeca en catering dat speciaal is ontwikkeld om besmetting met gluten te voorkomen. Ook zijn er online tools, o.a. de Schär Gluten Free-app, om het glutenvrije aanbod zichtbaar te maken voor de consument. 

www.drschaer-foodservice.com