De totale bierverkopen zijn in het eerste kwartaal van 2022 weer terug op het niveau van het eerste kwartaal van het pre-coronajaar 2019. De bierverkopen in de horeca zijn echter nog niet op het niveau van voor de COVID-19 crisis door de coronarestricties in begin 2022. De verkopen in de horeca lagen in het eerste kwartaal van 2022 nog steeds onder die van 2019. Wel waren er in februari en maart duidelijke pieken te zien vanwege de mooie zomerse dagen en het carnaval.
Spannend is hoe de biermarkt zich de rest van het jaar gaat ontwikkelen. Het consumentenvertrouwen bevindt zich op een dieptepunt, er zijn grote personeelstekorten in de horeca, de prijzen van grondstoffen stijgen en de inflatie blijft hoog. De biersector zit dan ook niet te wachten op een belasting- of accijnsverhoging, omdat bier daardoor alleen maar duurder wordt.
Nederlanders drinken hun glas bier graag in de horeca
Directeur Nederlandse Brouwers Lucie Wigboldus: ‘Als we naar de onderliggende cijfers over het eerste kwartaal kijken dan zien we nog steeds de impact van alle COVID-19 maatregelen. In januari, toen nog diverse strenge COVID-19 maatregelen van toepassing waren, bleef de bierverkoop aan de horeca nog fors achter. De cijfers laten zien hoezeer de horeca door alle COVID-19 maatregelen is getroffen. In februari en maart, toen de horeca weer volop open mocht, nam de bierverkoop in de horeca sterk toe. Mede ook onder invloed van het mooie weer was de verkoop in maart 2022 aan de horeca bijna 30% hoger dan maart 2019. Tegelijkertijd zien we dat in de eerste maanden de thuisconsumptie hoger was en zien we die in maart weer dalen. Nederlanders drinken dus graag hun glas bier in de horeca.’