Grondlegger en brein achter de bekende keten coffeecompany, Rick Bekkema, kondigt de start van een nieuw koffieavontuur aan. Bekkema is 28 jaar na de oprichting in 1996 ‘los’ van coffeecompany en vindt het opnieuw tijd om de koffiewereld wakker te schudden.
Op 1 september is de eerste vestiging van het nieuwe concept ‘CoffeeHouse’ geopend op het Amsterdamse Gelderlandplein. Een koffiehuis zoals het volgens Bekkema ooit bedoeld was: “Sinds 1996 is er een ontzettend grote stap gemaakt in kwaliteit, daardoor kan je nu bij de kleinste barretjes een uitstekende flat white bestellen. Wat dat betreft is die missie volbracht! Maar de markt wordt inmiddels gedomineerd door enerzijds Coffee Multinationals en anderzijds supersteriele barretjes voor connaisseurs of winkels die vol zitten met stille mensen achter een laptop met een koptelefoon op. CoffeeHouse wordt een plek waar je uiteraard de beste koffie kan drinken, maar net zo belangrijk is de lekkere stoel, de muziek, kunnen kletsen met de barista, de krant delen met je buurvrouw en zo kunnen genieten van alle rituelen die bij koffie horen.” , vertelt Bekkema. De opening van de eerste vestiging in Amsterdam is slechts het begin, want expansie staat al op de planning. Barcelona en Rotterdam staan bovenaan de lijst voor toekomstige uitbreiding.
Andere visie
Het ontstaan van CoffeeHouse komt voort uit een diepgaand verlangen van oprichter Rick om koffiehuizen te creëren waarbij het sociale karakter weer de een hoofdrol speelt. Een ouderwets koffiehuis, zoals deze vroeger bedoeld was: een plek die een gastvrije en levendige sfeer biedt aan iedere bezoeker. Zowel voor coffeenerds als voor het opaatje wat om de hoek woont. Rick begon deze reis zo’n 28 jaar geleden met de ambitie om een kleine keten koffiezaken in Amsterdam op te zetten. Gedreven door de droom van een leven zonder de beperkingen van traditioneel kantoorwerk kwam deze visie tot leven met de oprichting van coffeecompany. Een succesvolle keten die later uitbreidde naar 35 vestigingen in Nederland. Echter was de wens voor een persoonlijkere en hands-on benadering zo sterk dat het uiteindelijk tot de verkoop van coffeecompany aan Douwe Egberts leidde, waarbij Rick wel nog twee franchises behield. “Dit creëerde de unieke situatie dat ik zowel de franchisegever was, als later 10 jaar lang een franchisenemer. Ik denk oprecht dat er niemand in Nederland is die zowel franchisegever als franchisenemer van dezelfde koffieformule is geweest. Ik weet precies wat de behoefte van beide kanten van de tafel zijn en wat goed werkt en waar het mis kan gaan. Heel fijn om al deze kennis met een schone lei weer in te kunnen zetten.”, aldus Bekkema.