“Het succes van een horeca onderneming wordt grotendeels bepaald door het concept. Het grote aanbod van de huidige horeca markt en de veeleisende kritische consumenten maken een duidelijke uitstraling en identiteit noodzakelijk. Wij volgen geen trends maar maken de trends. Door onze jarenlange ervaring in het ontwerpen van unieke projecten, zijn wij in staat om ook voor elke denkbare horeca locatie een uniek en vooral succesvol horecaconcept te ontwikkelen’. Aan het woord is Arno Kortekaas van de interieurspecialist uit Meppel.
“Ieder horeca interieur heeft een aparte benadering nodig. Om die reden richten wij ons puur en alleen op de horeca branche. Wij geloven niet in interieurbedrijven die zich richten op meerdere branches. Om een horeca-exploitatie in te richten is specifieke kennis een vereiste. Ons team bestaat uit ontwerpers, stylisten, product- en communicatie ontwerpers, grafische ontwerpers en horeca adviseurs. Horecaondernemers ontvangen hun gasten graag in een ambiance die past bij het karakter van hun bedrijf. Dit moet zorgen voor de juiste sfeer in het café, restaurant of hotel. In nauwe samenspraak met onze klanten creëren wij een ontwerp dat pasklaar is en aan alle wensen en eisen voldoet. Dit op maat gemaakte conceptplan verdelen wij onder in 5 categorieën die vervolgens worden verwerkt in een pasklaar conceptplan”.
Totale belevingswereld
Een goed horecaconcept is bij Kortekaas een allesomvattend plan waarin de totale belevingswereld van de doelgroep tot haar recht komt. Of het nu gaat om de communicatie, exploitatie, menukaart of het personeel: alles moet met elkaar in balans zijn om een duidelijk concept te voeren. Kortekaas: ‘Voor een horecabedrijf is het cruciaal dat het zich weet te onderscheiden ten opzichte van de concurrenten. Waarom zouden uw gasten nu juist bij u binnen stappen en niet bij uw concurrent? Door een sterk concept toe te passen, waarin alle elementen verwerkt zijn die de verwachtingen van de gasten overtreffen. Het resultaat is een hoger omzetniveau en een betere marge.”.
Kleine aanpassingen, grote effecten
Uiteraard behoort re-styling van bestaande horeca-interieurs ook tot de mogelijkheden. Een aantal kleine aanpassingen kunnen een groot verschil uitmaken en resulteren in een prettigere ambiance. Kortekaas: “Veel ondernemers ervaren dit als een frisse nieuwe start. Wij proberen altijd met zo weinig mogelijk middelen een zo groot mogelijk resultaat te bereiken. Soms zullen er toch wat accessoires of meubilair aangeschaft moeten worden om het gewenste eindresultaat te bereiken. Met een goede basis kun je de inrichting makkelijk aanpassen. Onder andere door stoffen, behang, raambekleding, een lichtplan, planten, decoraties en accessoires”.
Concept cruciaal
‘De gast is kritisch, zelfbewust en goed op de hoogte. In een overvolle markt als de horeca is het belangrijk zo goed mogelijk voor de dag te komen, een duidelijk profiel en concept te hebben en gasten aan je te binden. Wij vinden dat elke horecagelegenheid, van klein tot groot, altijd bekeken moet worden als een concept. Door een goede analyse kunnen we de sterke kanten benadrukken en de zwakke kanten aanpakken. De details bepalen uiteindelijk het succes van elk horecabedrijf. Wij helpen horecaondernemers heel graag een duidelijk herkenbaar concept te ontwikkelen en op weg daarnaar toe de juiste keuzes te maken’.