QSTA, een online versmarkt voor foodprofessionals, presenteert de nieuwste trends voor de winter van 2024. Deze trends zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van bestel-, zoek- en klikgedrag van foodprofessionals.
Rian Faaij, directeur van QSTA, licht toe: “Het is duidelijk dat foodprofessionals bezig zijn met hun winterassortiment. Als je dieper in de data duikt, valt op dat er dit jaar nog meer interesse is in comfortfood, stoofgerechten en authentieke warme dranken dan voorgaande jaren.”
De inzichten van QSTA bieden foodprofessionals waardevolle handvatten om hun aanbod te verfijnen en in te spelen op de laatste trends.
Comfortfood dé grote winnaar
Uit de analyse van het onlinegedrag van foodprofessionals blijkt dat comfortfood dé grote winnaar is voor de komende winter. Vooral klassieke wintergerechten zoals stamppot en stoofvlees blijven groeien in populariteit. Zo is de vraag naar stoofvlees met maar liefst 30% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Faaij voegt daaraan toe: “Hoewel we een daling zien in de algehele vleesconsumptie, wil de consument steeds vaker kwaliteit en een unieke eetervaring. Stoofvlees sluit hier perfect bij aan, vooral in een warme horecaomgeving.”
Authentieke warme dranken: een groeiende favoriet
Een andere opvallende trend is de toenemende populariteit van authentieke warme dranken, zoals kruidenrijke theeën en premium koffievarianten. Binnen de horeca is de interesse in chai-thee met 17% toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Faaij: “Consumenten zoeken in de winter naar unieke, hoogwaardige warme dranken, wat een reden is waarom ze juist naar de horeca komen. Vooral premium koffie en theeën blijven favoriet.”
Over QSTA
QSTA is dé online versmarkt voor foodprofessionals. Met een compleet assortiment en inspirerende content helpt QSTA foodprofessionals om hun volledige inkoopproces moeiteloos te doorlopen. Dankzij de uitgebreide inzichten en statistieken biedt QSTA unieke kansen voor merken en leveranciers om zichtbaar te worden bij hun doelgroep, en direct bestellingen te genereren.