Rubriek: Food & Drinks

“Mooi om de historie van Kasteel Radboud te laten herleven in onze bieren”

Floris V, De Witte van Holland, Beatrijs, Diego… Namen van historische figuren die verbonden zijn geweest aan Kasteel Radboud in Medemblik. Zij leven voort in de bieren die tegenwoordig in het kasteelcafé worden geschonken. Beheerder Emma Buis: “Onze bezoekers zijn er erg enthousiast over, we krijgen zoveel leuke reacties. Ons eigen bier is echt een echt een mooie toevoeging, passend bij Kasteel Radboud.”

Kasteel Radboud is een Middeleeuwse dwangburcht en een van de publiekstrekkers van Medemblik. Het kasteel wordt onderhouden door Stichting Monumentenbezit dat tot doel heeft monumenten in heel Nederland te behouden voor de toekomst. Emma Buis beheert het kasteel en runt het kasteelcafé.

Het kasteel is in 1288 in opdracht van Graaf Floris V gebouwd om de Friezen tegen te houden. Volgens een legende staat het kasteel op de funderingen van de burcht van koning Radboud der Friezen, vandaar de naam. Het kasteel beschikt over een rijke historie en een reeks interessante personen die er de afgelopen eeuwen aan verbonden waren. Zij vormen de inspiratie voor de bieren die in het kasteelcafé worden geschonken. “Ons meest verkochte bier, pilsner, draagt de naam van de graaf zelf: Floris V. Ons witbier heet ‘De Witte van Holland’, naar de bastaardzoon van Floris. Floris’ vrouw Beatrijs van Vlaanderen vormde de inspiratie voor ons blonde bier en onze weizen draagt de naam van Floris’ vader, Willem II van Holland. Diego Carrillo de Mendoza Pimentel, een maarschalk van de Spaanse Armada, werd in Kasteel Radboud gevangen gehouden voor losgeld. Ons IPA heeft zijn naam gekregen. Tot slot schenken we ‘Dwangburcht’, het zwaarste bier dat we hebben, de tripel.”

De link naar toen
“Het Horecabierconcept sprak ons erg aan. In de Middeleeuwen beschikten alle kastelen en iedere nederzetting over een eigen brouwerij. Nu wordt er geen bier meer in Radboud gebrouwen maar door het Horecabierconcept leggen we wel de link naar toen. De uitstraling van ons glaswerk, viltjes en tapknoppen is heel erg mooi, daar krijgen we veel complimenten over. Het past echt bij het kasteel. Daarnaast is het bier hartstikke lekker, kwalitatief in orde en heeft het een mooie schuimkraag. Gewoon heel goed!”

Veelzijdig concept
Plannen voor de toekomst zijn er ook. “We willen bierpakketten verkopen in onze souvenirshop, die kopen bezoekers graag als aandenken. Wellicht breiden we ons assortiment nog uit met bijvoorbeeld bokbier, we hebben nog inspiratie genoeg voor biernamen.”

Pluspunt van Horecabier
“Sta open voor wat Horecabier te bieden heeft”, adviseert Emma ondernemers die overwegen een eigen bier te introduceren. “In de horeca kom je ontzettend veel vertegenwoordigers tegen, het aanbod is enorm. Pluspunt van Horecabier is wat mij betreft – naast het concept – de vrijheid: je zit nergens aan vast en kiest zelf hoeveel en welk bier je afneemt. Daarnaast is de service heel goed, we hebben ons bierassortiment met kleine stapjes kunnen uitbreiden, passend bij ons budget. We mochten allerlei biertjes gratis uitproberen en Horecabier denkt echt met ons mee. Ook kostentechnisch is Horecabier erg aantrekkelijk. Het scheelt meer dan de helft met bieren van de bekende leveranciers. Kortom: een aanrader!”

www.horecabier.nl

tekst Wietske Weel taal&tekst