We schrijven het jaar 1973. Jan de Bruyn woont met zijn jonge gezin in Rotterdam en werkt bij het gerenommeerde architectenbureau Groosman & partners als interieurarchitect. Daarnaast wordt hij regelmatig door zijn collega’s gevraagd om grote perspectieven te maken van nieuwe woningprojecten en winkelcentra.
Jan is een meester in perspectieftekenen. Hij gaat daar helemaal in op en werkt er soms ook thuis aan, op het tekenschot in de achterkamer. Het toeval wil dat de schoorsteen lekt en er een aannemer gebeld wordt. Die ziet het tekenwerk van Jan en vraagt of hij niet af en toe een “schrappie” voor hem wil maken. Daarna staat Willem regelmatig ’s avonds aan de deur met een bierviltje in de hand met maten en gegevens van een te ontwerpen café.
Heineken
Eén van die tekeningen komt voor een financiering bij Heineken Bouwbureau terecht en die zien wel wat in het tekentalent van Jan. Van af en toe een “schrappie” voor een kroeg op de hoek, komen Heineken en later ook andere brouwerijen met opdrachten voor cafés en restaurants aan de deur van het bovenhuis. Via via komt Jan de Bruyn in contact met andere mensen in de horeca en op den duur wordt er getekend voor onder andere Loek Jansen (Satelliet), Ron Jaarsma (Mr. Cocker), Pierre Alexander (Raden Mas), Harry Ballemaker, Alexander Loontjes, Evert Wisselaar en vele anderen. Vooral de relatie met laatste mondt uit tot een warme vriendschap en er worden veel mooie projecten gerealiseerd.
Familiebedrijf in de steigers
Met de ontwikkeling van Scheveningen, waar de één na de ander kwam aankloppen voor een mooi ontwerp en daarnaast met McDonalds als klant, kan Jan het niet alleen aan en moet personeel aannemen. Inmiddels wordt er natuurlijk niet meer in de achterkamer gewerkt, maar is er een heus bureau waar Jan’s vrouw Dita (inmiddels ook interieurarchitect) de zakelijke scepter zwaait.
In de jaren ‘90 wordt er veel werk gedaan voor Schiphol, Euromast, Swirl’s, Postiljon Hotels. En met nog meer mooie projecten stapt eerst dochter Pauline en een jaar later zoon Rick aan boord, die inmiddels bij een ander architectenbureau werkt. De horeca vraagt om een meer marketinggerichte aanpak en met de achtergrond van Pauline kan de Studio dit ook inmiddels bieden. Met haar creatieve talent kan ook de styling van de projecten worden aangepakt. Rick heeft het talent van zijn vader geërfd op het gebied van ruimtelijk inzicht en introduceert het computertekenen binnen het bedrijf.
Nieuw bedrijfspand in Rotterdam
Met een mooi nieuw pand in Rotterdam gaan we de 21e eeuw in. Op de Horecava worden de eerste contacten gelegd voor een creatieve samenwerking met Joop Verhage en Tom Bijl van het Rotterdamse bedrijf Verhage waarvoor tot op heden alle 41 filialen regelmatig onder handen worden genomen.
In 2006 nemen Rick en Pauline officieel het stokje over en het bedrijf krimpt en groeit onder invloed van een crisis nu en dan. Enkele mooie projecten zijn de horeca van Intratuin, Goese Golfclub, La Gare, El Mundo, Casino’s A13 en Sir Winston, Azzia, Hotel Duinoord, Satébar, Madera House, Lommerrijk, 10 to 3 Bakery, By Ami, De Achtertuin, Mizumi en Polaberry.
Nog steeds wordt er met de volgende generatie van de contacten van toen gewerkt, aangevuld met mooie nieuwe projecten die naar Studio de Bruyn komen via diverse kanalen maar vooral ook op aanraden van vele fijne contacten uit de horecabranche. Dit zijn er te veel om op te noemen. Maar via deze weg: hartelijk dank! We proosten op de volgende 50 jaar!