Rubriek: Inrichting

Trends: Uitbundig en Ingetogen

Ook in 2023 domineert het WOW-gevoel in de interieurs, zowel in de residentiële sfeer als in de horeca. Afgelopen winter zagen we op de professionele beurzen de uitbundige kleuren de boventoon voeren. Magenta is zelfs gekozen tot kleur van het jaar 2023. Naast de roodtinten zien we ook blauw en “natuurlijk groen”. Want natuurlijk houden we nog graag vast. Blauwgroen, grijsgroen, grasgroen, appelgroen, bloesemgroen, je kan het verzinnen en je ziet het terug in de interieurs.

De vrolijke kleuren en franjes zien we ook in opvallende verlichtingarmaturen. En de meubelen worden steeds ronder en voller. In combinatie met de teddy-achtige stoffen doen ze denken aan knuffelberen, een weldaad om in te gaan zitten. Iets minder heftig kan ook. Veel gemêleerde bouclé stoffen in ingetogen vergrijsde kleuren in combinatie met (kunst)leer maakt het meubilair stoer en chique. Veel van deze teddy- en boucléstoffen zijn ook nog eens gemaakt van 100% gerecyclede petflessen. Zeer goed schoon te maken, geschikt voor binnen en buiten, supersterk en ook nog eens goed voor het milieu.

Akoestiek

Een prettige bijkomstigheid van de gestoffeerde stoelen en banken is dat zij voor de akoestiek ook een gunstige bijdrage leveren. Wanneer het geluidsniveau verminderd wordt, geeft dit veel comfort voor gast en personeel. Gestoffeerde meubelen zijn slechts een kleine bijdrage aan de geluidsreductie. Meer winst wordt behaald uit akoestische plafonds of elementen als gordijnen of grote panelen. Het blijft altijd een uitdaging om comfort en design met elkaar te verenigen. Studio de Bruyn houdt van die uitdaging en dan het liefst op een brandvertragende en circulaire of duurzame manier in de juiste look en kleur.

Conceptontwikkeling

De trends zijn voor het ontwerpen van een horecabedrijf niet altijd primair. Eerst moet er natuurlijk altijd gekeken worden naar de identiteit van het bedrijf en welke doelgroep het wil aanspreken. Niet onbelangrijk is ook om te kijken naar collega’s, al dan niet in de buurt, want ieder concept is natuurlijk uniek en op maat gemaakt. Zo werd voor het Italiaanse familieconcept Harry’s Pizza & Pasta gekozen voor de Italiaanse kleuren groen, wit en rood. Het snelle en laagdrempelige concept is qua vorm en lay-out niet traditioneel Italiaans maar neutraal en eigentijds. Echter door het opvallende kleurgebruik en details zoals de 25 Pinokkio’s, onmiskenbaar herkenbaar. Om het personeelstekort deels op te lossen is er gekozen voor bestellen via de zuil en selfservice voor de warme dranken.

Organisch concept

Al ruim 20 jaar ontwikkelt Studio de Bruyn het interieurconcept van Verhage. Zo goed als de identiteit van de formule in de loop de jaren evolueert, wordt bij iedere vestiging het interieurontwerp ook weer bijna onzichtbaar aangepast. Hierdoor blijft de identiteit up-to-date maar toch herkenbaar voor de gast.

Advies

Veel om aan te denken dus. Heb je advies nodig over hoe je concept goed vorm te geven, waar en met welke materialen en kleuren? Nieuwbouw, verbouw of restylen van interieur of terras? Daarbij denkend aan de toekomst van de planeet? Studio de Bruyn denkt graag met u mee.

www.studiodebruyn.nl

insta: @studiodebruyn