Het is maar zelden dat je kan spreken over De Trend. Zoals meestal lopen er ook nu weer allerlei trends door elkaar heen. En dan, wanneer je net denkt dat je het door hebt, is de trend alweer verder ontwikkeld. En het gaat alleen maar sneller door de invloeden van social media.
Gelukkig veranderen de trends nooit in één jaar 180 graden, maar gaan de veranderingen geleidelijk met kleine aanpassingen tegelijk. Soms merkt de gast het niet eens. Maar als je dan een ontwerp van nu naast een interieur van 4 jaar geleden zet, zie je wel degelijk een groot verschil.
Verhage al jaren opdrachtgever
Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van het interieurconcept van franchiseorganisatie Verhage. Pauline de Schepper: “We werken al bijna 25 jaar voor deze leuke en fijne opdrachtgever en we voelen ons dan ook echt een beetje lid van de familie”. Rick en Pauline maakten kennis met oprichter Joop Verhage en de latere directeur Tom Bijl op de horecava. “We trokken ze over de streep met een marketing analyse van één van hun 11 vestigingen, die op dat moment niet zo lekker liep”. De heren waren onder de indruk en Studio de Bruyn kon aan de slag met de eerstvolgende vestiging op Rotterdam Zuidplein. Inmiddels heeft Verhage 43 vestigingen. De winkels hebben al vele stijlen gehad, van felle kleuren, via wit barok, naar stoer industrieel en vintage en inmiddels naar een warm interieur met mooie materialen, comfortabele zitplaatsen, frisse beplanting, akoestische voorzieningen, maar toch nog met een stoer tintje. Iedere keer wordt de huisstijl bij de nieuwe vestigingen stukje voor stukje aangepast, met telkens een kleine verandering zodat het beeld eenduidig en herkenbaar blijft, maar uiteindelijk steeds de stijl van nu. En om de zoveel tijd wordt een oud interieur gerestyled.
Veel leuke projecten
Naast Verhage wordt er aan diverse andere projecten gewerkt. Afgelopen maanden opende Brasserie Eat Enjoy haar deuren in Zwijndrecht. Daarvoor De Rozerie in Barneveld, lunchroom én bakkerij, waar mensen met een verstandelijke beperking werken. En daarvoor lekker over de top met By Ami in Den Haag.
Iedere opdracht vraagt om een eigen benadering door de locatie, de doelgroep, de prijsstelling en zelfs soms door het bijzondere personeel, zoals bij De Rozerie.
Bij alle designs zie je wel de trends van ‘23/’24 terugkomen. In grote lijnen zien we vooral dan comfort een grote rol speelt. Zowel in gestoffeerd meubilair als in verlichting, akoestiek, luchtbehandeling, temperatuur (ook op de terrassen) en beplanting wat zorgt voor een algeheel welbevinden door de verbinding met de natuur.
In de kleuren en materialen is de natuur ook duidelijk terug te vinden. Natuurlijke materialen zoals vlechtwerk, natuursteen, wol en linnenlook en heel veel hout. Hout op de plafonds, wanden, meubilair en natuurlijk de vloer.
“We zien ook veel ronde vormen, want niets in de natuur is recht! De kleuren zijn “natuurlijk” bruin, groen, terra, nude, blauwe tinten van de hemel en de zee. Maar dan kunnen de planten en bloemen, ook in de stoffering, ook wel weer heel kleurrijk in het oog springen. En dat mag. Dat geeft nu juist dat karakter aan het interieur. Het moet wel een feestje zijn, wanneer de gast uitgaat!”
Door Pauline de Schepper van Studio de Bruyn Projekt & Interieurarchitektuur
insta: studiodebruyn