Rubriek: Inrichting

Een goede styling; belangrijker dan u denkt!

Een nieuw seizoen. Lente! Ieder ander denkt bij dit woord aan narcissen en huppelende lammetjes, maar u als horecaondernemer associeert “lente” wellicht eerder met Paas- en Pinksterdrukte, Koningsdag en het terrasseizoen.

Een seizoen dat vraagt om een nieuwe kaart, een frisse wind en het opnieuw uitvinden van uzelf en uw bedrijfsconcept. Hoe kunt u dit concept nóg beter en strakker profileren, uzelf nóg beter onderscheiden van uw concurrenten? Uw uiteindelijke doel is tenslotte dat de consument op úw terras plaatsneemt en niet op dat van de buren. Hoe gaan we daar nou voor zorgen?

Sfeerbeleving
Laten we eerst eens kijken naar de besluitvorming van de consument in kwestie. Stel: iemand loopt door uw straat en staat te twijfelen waar hij een drankje gaat doen. Waar let hij nou op? Op lage prijzen? Neuh. Of er goeie koffie geserveerd wordt? Belangrijk, maar niet doorslaggevend.

Uit onderzoek is gebleken dat een klant in eerste instantie vanuit zijn onderbuik handelt. ‘Sfeerbeleving’ is the magic word. Dit slaat uiteraard op de service van de medewerkers (voldoende oprechte aandacht) maar meer nog op de aanblik en uitstraling van uw bedrijf. En over dat laatste wil ik het even hebben.

Blikvanger
Uw terras is letterlijk en figuurlijk de blikvanger. Niet alleen ’s zomers, maar het hele jaar door. Stel het meubilair daarom met aandacht en zorg samen, zodat het een verlengstuk van uw interieur wordt. Geef er uw eigen unieke draai aan. De kunst is om uw terras zó te upgraden dat het een hotspot wordt. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Nou, in ieder geval niet met het copy-paste-gedrag dat je in veel horecastraatjes ziet. Alle terrassen nagenoeg gelijk en inwisselbaar. Ronde tafeltjes met 4 aluminium stoeltjes er omheen. De kunststof invlechting is verkleurd en laat her en der los. Hmmm…niet echt een sterke eerste indruk.

Durf het eens anders aan te pakken! Gasten zijn gevoelig voor eigenheid. Het moet visueel aantrekkelijk zijn. Speel bijvoorbeeld eens met staande buitenlampen en een paar grote planten. Zet een robuuste, grote outdoor-stamtafel (op wielen) op een oud, Perzisch tapijt. Het tapijtje ’s nachts wel even binnen leggen natuurlijk, maar dat is een makkie door de wielen.

Druk zat
Ik hoor u al denken: “Moet ik me dáár ook nog mee bezighouden?”. U heeft het als horecaondernemer al druk zat zonder interieurstylist te spelen. Maar geloof me, een goede styling van uw interieur en terras is een must voor de gastbeleving en betaalt zich dubbel en dwars terug!

Bij Okido Horeca- en Projectinrichting is interieur- en terrasinrichting wél onze core-business en daarom ontzorgen wij u graag. Zo bedenken we samen wat de mogelijkheden binnen uw budget zijn en komen we met slimme tips. Onze stylisten kennen de nieuwste trends, waardoor u uw concurrenten een slag voor bent.  

Vernieuwing is winst
Want ook al heeft u geen hippe foodbar, maar bijvoorbeeld een klassiek ingericht restaurant of een no-nonsense bruin café, onderschat het belang van vernieuwing niet! Ook voor u geldt dat het veel oplevert om jaarlijks met een frisse blik naar styling te kijken. U wilt tenslotte dat uw in- en exterieur er verzorgd en aantrekkelijk uitziet.

Blijf u richten op aansluiting bij uw doelgroep. Blijf u richten op die oh zo belangrijke beleving van de gast. Als u het bestaande meubilair niet zou vernieuwen, zou uw interieur al snel een verouderde aanblik bieden. En zeg nou zelf, dat associeer je toch al snel met plakkerige vloeren en doodslaand bier.

Tip van Okido Horeca- en Projectinrichting
Wij adviseren daarom om toch (in meer of mindere mate) een béétje in te spelen op de trends. Het zou natuurlijk te gek voor woorden zijn om uw hele terras en/of interieur om de paar jaar te vervangen. Maar jaarlijks een kleine aanpassing aan uw meubilair is de investering meer dan waard. Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van een paar hippe, nieuwe stoeltjes die tóch passen bij de rest. Zo blijft de uitstraling up-to-date.

Zorg daarom wel voor goed basismeubilair, waarmee u alle kanten uit kunt. Wij hebben een aantal prima “hufterproof” meubelseries die zich goed voor dit doel lenen. Dit kunt u dan aanvullen met een paar items uit onze collectie trendy eyecatchers, die de kers op de taart vormen.

Investeer in uw meubilair
Dus het antwoord op de vraag hoe u zich kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is eigenlijk best simpel; investeer tijdig in (terras-) inrichting. Want alles draait om uitstraling en eigenheid. Maar vooral om een uitzonderlijke gastbeleving, want daar doen we het tenslotte voor!

Door Judith Ris – Okido Horeca- en Projectinrichting

www.okidobv.nl